Honda

Honda CB 1100 R (1981)

hondacb1100r.jpg 

Hondas mål med CB1100R var att vinna de prestigefyllda långdistansloppen i Sydafrika och Australien, framförallt Castrol Six Hour. Resultatet blev denna superhoj som låg långt före sina konkurrenter 1981. Honda borrade upp sin fyrcylindriga 16-ventilsmotor från 901 till 1062 kubik. Nyheter på denna motorcykel var bromsvätskebehållare för att motverka överhettning samt bromsar med tvåkolvsok. Andra kännetecken var svart och guldlackad motor, halvkåpa, guldfärgade Com Star fälgar, stor tank och sportig enkelsadel. Honda misslyckades dock med att få ner vikten trots allehanda plast och aluminiumdetaljer. Honda förbättrade CB1100R 1982 med helkåpa, dubbelsadel, förbättrad framgaffel och bredare hjul. 1983 kom justerbar framgaffel och en svingarm av aluminium. Honda CB1100R var under denna tid världens snabbaste serietillverkade motorcykel.

Specifikationer
Motor 1062 kubik, luftkyld, fyrcylindrig, DOHC, 16 ventiler
Max effekt 115 hk vid 9000 varv
Max vrid 98 Nm vid 7500 varv
Transmission 5 växlar, kedja
Frambromsar Dubbla 296mm skivor med tvåkolvsok
Bakbromsar Enkel 296mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 100/90-18
Backdäck 130/80-18
Sitthöjd 795 mm
Tankvolym 26 liter
Torrvikt 235kg
Toppfart ca 230km/h

Honda VF 1000 R (1984)

hondavf1000r.jpg

Honda fortsatte på inslaget 1984 med att skapa en supersporthoj i sin VF-serie. Störst var VF1000R som kom i begränsad upplaga utan tanke på kostnaderna. Svartlackade Com Star aluminiumfälgar med ett bakdäck framtaget av Honda då det inte fanns något på marknade som klarade de höga farterna. Kåpan var förstärkt med kolfiber, det justerbara styret var tillverkat av polerat lättmetall, den strömlinjeformade sadeln satt perfekt. Med sin helkåpa och sportiga röd/vit/blåa lack såg den ut som en riktig tävlingshoj. Dock var den för tung, hela 23 kg tymgre än Kawasakis GPZ900R. Den hade dessutom en ryckig transmission, den drabbades av misständning på grund av överhettade förgasare och den var alldesles för svårstyrd i lågfart. Den syntes sällan i tävlingssammanhang och blev därför ingen försäljningshit. Till 1985 ändrades endast några få detaljer och färgsättningen. Dåtidens snabbaste serietillverkade motorcykel.

Specifikationer
Motor  998 kubik, vätskekyld, 90 graders V-Twin, DOHC, 16 ventiler                                
Max effekt  130 hk vid 10500 varv
Max vrid  92,2 Nm vid 8000 varv
Transmission  5 växlar, kedja
Frambromsar  Dubbla 285 mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar  Enkel 285 mm skiva med enkolsok
Framdäck  120/80-V16
Bakdäck  140/80-V17
Sitthöjd  800 mm
Tankvolym  23 liter (4,5 l)
Torrvikt  236 kg
Toppfart  ca 241 km/h

Honda NS 400 R (1985)

honda20ns400r20204.jpg

1983 blev Freddie Spencer den yngsta 500cc världsmästaren någonsin på sin trecylindriga Honda NS 500. Två år senare släppte Honda NS 400 R och hävdade att det var en väganpassad kopia av Spencers motorcykel. Resultatet blev en snabb, liten, mycket lätt, två-takts sportmotorcykel med helt enastående hantering och väghållning. Det yttre paret av cylindrar är monterade framåt och nedåt med en vertikal mittcylinder. Den är lätt, smal och inte bredare än en parallell twin. Den 90 graders V3 layouten gör att chassit kan hållas extremt kompakt. Monterat i en lätt aluminium ram är motorvikten låg och ger en god tyngdpunkt. NS 400 var den lättaste och snabbaste motorcykeln i sin klass. Honda använde sin egen version av ett avgassystem med effekt ventil som kallas AT AC på de två främre cylindrarna för att hjälpa att effekten sprids vid låga varvtal. Trots detta finns det ganska obetydligt med acceleration under 5.000 rpm med en gradvis uppbyggnad mellan 5.000 och 7.000 rpm, då NS:en börjar accelerera något oerhört.

Specifikationer
Motor 387 kubik, vätskekyld, V3 motor, 2 takt                        
Max effekt 72 hk vid 9500 varv 
Max vrid  
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 256 mm skivor med  4 kolvsok
Bakbromsar Enkel 220 mm skiva med 2 kolvsok 
Framdäck 100/90-16 
Bakdäck 110/90-17 
Sitthöjd 780 mm 
Tankvolym 19 liter 
Torrvikt 163 kg 
Toppfart ca 202 km/h 

Honda VFR 750 F (1986)

hondavfr750f.jpg

1986 var ett svårt år för Honda. Fabrikens rykte hade drabbats hårt av flera opålitliga modeller, främst VF750F, vars motor hade visats sig vara katastrofalt opålitlig. Nu var Honda tvingade att bevisa sitt kunnande och byggande med sin nya modell VFR750F. Den utsattes för extrem fingranskning och den var tvingad att vara driftsäker och något utöver det vanliga. VFR:en fick en ny styv och lätt aluminiumram, fjädringen och skivbromsarna var av enastående kvalitet. Framgaffeln var luftassisterad. Den bakre enkelstötdämparen kunde ställas in för fjäderförspänning med hjälp av en knapp bakom en av sidopanelerna. VFR:en var lätthanterad, bekväm och kunde hålla takten med sina 750-kubiksrivaler var som helst utom på tävlingsbanan. Dock vann Hondastjärnan Ron Haslam 1986 års Transatlantic Challange med en nästan omodifierad VFR. 1988 fick den en modifierad kåpa och vindruta samt ett framhjul på 17 istället för 16 tum. 1990 skedde en stor förändring av modellen. En enklare version av RC 30:s enkelsving monterades vilket medförde snabbare och enklare byte av bakdäck. Men det resulterade också i att ljuddämparen kunde dras närmare bakhjulet och passagerarfotpinnarna kunde sänkas utan att påverka markfrigången. Den nya versionen fick även grövre framgaffel och fastare bakdämpare.   

Specifikationer
Motor 748 kubik, vätskekyld, 90-gradig V4, DOHC, 16 ventiler                         
Max effekt 106 hk vid 10500 varv 
Max vrid 78 Nm vid 8000 varv
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 296 mm skivor med 2 kolvsok 
Bakbromsar Enkel 256 mm skiva med 2 kolvsok 
Framdäck 110/90 V16
Bakdäck 130/80 V18
Sitthöjd 780 mm
Tankvolym 20 liter 
Torrvikt 198 kg 
Toppfart ca 233 km/h 

 

Honda CBR 600 F (1987)

image.jpg

text

Specifikationer
Motor 598 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, DOHC, vattenkyld, 16 ventiler               
Max effekt 85 hk vid 11000 varv
Max vrid 59 Nm vid 9500 varv
Transmission  
Frambromsar  
Bakbromsar  
Framdäck  
Bakdäck  
Sitthöjd 765 mm
Tankvolym 16 liter 
Torrvikt 184 kg 
Toppfart 230 km/h 

Honda CBR 1000 F (1987)

image.jpg

CBR 1000 F var maskinen som skulle ta över "Herre på täppan rollen" från konkurrenterna i Supersport klassen. Designmässigt hade Hondas tekniker arbetat kring människan där föraren var utgångspunkt. Den är mycket noga utprovad i vindtunnel. Fronten har lågt luftmotstånd och backspeglarna är specialdesignade för lägsta värden. Den blev lite elak kallad "Världens snabbaste skoter"  av någon med anledning av den heltäckande kostymen. Trots sin inkapsling är kåporna loss efter några enkla handgrepp. En detalj är att växelströmsgeneratorn är placerad bakom cylindrarna för att spara utrymme. Vidare dubbla balansaxlar i motorn för att eliminera vibrationer. Oljekylaren är av aluminium och sitter prydligt inkapslad i helkåpan med luftgälar för bästa kylning.

Specifikationer
Motor 998 kubik, rad 4:a, vätske/oljekyld, DOHC, 16 ventiler                         
Max effekt 132 hk vid 9500 varv 
Max vrid 104 Nm vid 8500 varv
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 296 mm skivor med 2 kolvsok 
Bakbromsar Enkel 276 mm skiva med 2 kolvsok 
Framdäck 110/80 17
Bakdäck 140/80 17
Sitthöjd 775 mm
Tankvolym 21 liter 
Torrvikt 232 kg 
Toppfart 264.2 km/h 

 

Honda VFR750R, RC 30 (1987)

honda-vfr750r-rc30.jpg

Replika av HRC (Honda Racing Corportion):s RVF750. En helt kompromisslös maskin där ingen som helst hänsyn har tagits till kostnader och resurser vid konstruktionen. VFR750R är en delvis handbyggd ren racermaskin i lätta material och med avancerade, viktbesparande komponenter. 748 kubiks vätskekyld V4-motor som original lämnar 115hk. Vevstakar i titan. Chassit har bearbetats på alla tänkbara sätt för att få lägsta möjliga vikt utan att för den skull försämra stabiliteten. Bränsletank i aluminium. Samtliga reglage i Duraluminium. Justerbara kopplings- och bromshandtag. Enkelsving i aluminiumprofil, Kamaxeldrivning av en ny kraftig typ - kugghjulskassett som på tidigare VF1000R.

Specifikationer
Motor 748 kubik, vätskekyld, 90 graders V4, DOHC, 16 ventiler                     
Max effekt 115hk vid 
Max vrid  
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 310mm skivor med fyrkolvsok 
Bakbromsar Enkel 220 mm skiva med  
Framdäck 120/70 V17
Bakdäck 170/60 V18 
Sitthöjd  
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 185 kg 
Toppfart 244 km/h 

 Honda NR 750, RC40 (1992)

honda20nr75020203.jpg

Honda NR750 byggdes i 700 exemplar och var en högteknologisk maskin där Honda verkligen fick visa vad de går för. Inspirationen kom från Grand Prix racern NR 500 från 70-80 talet. Det unika med NR 750 är de ovala kolvarna som gör att det får plats 8 ventiler per cylinder, alltså totalt 32 ventiler. Var och en av kolvarna har också två stötstänger och två tändstift. Utseendemässigt så har den futuristiska dubbla strålkastare och en matchande tank- och sadelenhet med en blandning mellan kolfiber och glasfiber. Det ryktades att kåpan i sig kostade mer än någon annan massproducerad och komplett superhoj. Bara den titanöverdragna vindrutan var oerhört dyr.

Specifikationer
Motor 747.7 kubik, vätskekyld, 90 graders V4, DOHC, 32 ventiler                    
Max effekt 125 hk vid 14000 varv
Max vrid  
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 220 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 130/70 ZR16
Bakdäck 180/55 ZR17
Sitthöjd 785 mm
Tankvolym 17 liter
Torrvikt 220 kg
Toppfart 257 km/h

Honda CBR 900 RR Fireblade (1992)

honda20cbr900209220202.jpg

HRC och Hondas designavdelning har gemensamt konstruerat denna supermaskin. Racingstuket är direkt hämtat från Hondas raceavdelning HRC. Den kraftiga 4-boxramen i aluminium bildar grundbulten i hela CBR-konceptet. En mäktig, fyrcylindrig motor i ett chassi som var tillräckligt litet och lätt för att höra ihop med 600 kubiksklassen. De dubbla R:en i modellbeteckningen borgar för att det här är något alldeles extra. Namnet Fireblade står för stilettblad och var det vassaste som fanns i 900-klassen i början av 90-talet. Med en urstark lättviksmotor på hela 122 hk och med en torrvikt på 185 kg var den en riktig konkurrent även bland större maskiner. 1992 hade den bäst acceleration, vassast hantering och kortaste bromssträckan av alla kraftfulla sporthojar någonsin. En kombination av effektiv helkåpa, bred sadel och generöst benutrymme gjorde Fireblade hyggligt bekväm. Det här är dock ingen sporttourer, utan en lysande och fokuserad sporthoj.

Specifikationer
Motor 893 kubik, vätskekyld, radmotor, DOHC, 16 ventiler                                     
Max effekt 122 hk vid 10500 varv 
Max vrid 88,1 Nm vid 8500 varv
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 296 mm skivor med 4 kolvsok 
Bakbromsar Enkel 220 mm skiva med enkolvsok 
Framdäck 130/70 ZR16 
Bakdäck 180/55 ZR17 
Sitthöjd 800 mm 
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 185 kg
Toppfart 264 km/h 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)