Kawasaki

Kawasaki GPZ 900 R (1984)

kawagpz900r.jpg

I hela 19 år stod den sig på marknaden, Kawasakis klassiska Top Gun hoj. Med Kawasakis första vätskekylda fyrcylindriga vibrationsfria 908 kubiks motor med sextonventilstopp gjorde den succé. Bekvämlighet, driftsäkerhet, köregenskaper och fart var de tunga ledorden. Luftgaffel fram med justerbar Anti-Dive. Bakfjädring Uni Trak. 1989 byttes 16 tums framhjulet ut mot ett 17 tums. Fram och bakfälg blev samtidigt bredare. Även dubbelkolvsoken byttes ut mot fyrkolvsok. Kostade ny i Sverige 1984 46.250kr.

Specifikationer
Motor 908 kubik, vätskekyld, fyrcylindrig, DOHC, 16 ventiler                                        
Max effekt 115 hk vid 9500 varv 
Max vrid 74 Nm vid 9000 varv 
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 280 mm skivor med tvåkolvsok 
Bakbromsar Enkel 270 mm skiva med tvåkolvsok 
Framdäck 120/80 V16 
Bakdäck 130/80 V18
Sitthöjd 785 mm
Tankvolym 22 liter 
Torrvikt 225 kg 
Toppfart 240 km/h 

Kawasaki GPZ 600 R (1985)

kawasaki20gpz600r208520204.jpg

Eftersnacket vid pressvisningen av GPZ 600 R på Jaramabanan utanför Madrid i slutet av november 1984 löd: Marknadens bästa mellanklassare, vilken väghållning, superbromsar, nästan obegränsad markfrigång. Orden kom enligt Kawasaki från garvade journalister från Europa, Sydafrika och Japan.

Specifikationer
Motor 592 kubik, vätskekyld, fyrcylindrig, DOHC, 16 ventiler                                             
Max effekt 75 hk vid 9000 varv 
Max vrid 46 Nm vid 10000 varv 
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla skivor 
Bakbromsar Enkel skiva 
Framdäck 119/90 V16 
Bakdäck 130/90 V16 
Sitthöjd 770 mm 
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 195 kg 
Toppfart 220 km/h

Kawasaki GPZ 1000 RX (1986)

kawasaki20gpz1000rx2086.jpg

Kawasakis tekniker fick fria händer att konstruera något ännu mer avancerat än GPZ 900 R. Målet var att göra en superbike som kombinerar sportighet med enorm kapacitet för snabba långfärder. En maskin som skulle stå sig mot konkurrensen flera år framöver oavsett kubik. Kawasakis tekniker tog det bästa från GPZ 900 R och GPZ 600 R och sammanförde det i GPZ 1000 RX. Motorn kom från 900:an med ökning i både borrning och slag. Chassikonceptet hämtades från 600:an. Ett nytt lättare avgassystem ökade effekten. Viktbesparningar var inte huvudändamålet utan de tyckte det räckte med att hålla viktökningen jämfört med 900:an. Markfrigången är väl tilltagen. Strålkastaren är integrerad i kåpan och de främre blinkerserna är inkapslade i plast för att enligt uppgift förhindra turbulens och öka framhjulets tryck mot marken. Det finns ett utdragbart handtag bakom passagerarplatsen och även utfällbara krokar för att kunna fästa en väska bakom föraren.

Specifikationer
Motor 997 kubik                                                                                                   
Max effekt 125 hk vid 9500 varv 
Max vrid 99 Nm vid 8500 varv 
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 280 mm skivor 
Bakbromsar Enkel 260 mm skiva 
Framdäck 120/80 16 
Bakdäck 150/80 16 
Sitthöjd 805 mm
Tankvolym 21 liter 
Torrvikt 238 kg 
Toppfart 255 km/h 

Kawasaki ZX10 (1988)

kawasaki20zx10208.jpg

Efterföljaren till 1000 RX fick benämningen ZX 10. Den designades inte för bara för att överträffa sin föregångare utan med målsättningen att bli snabbast i världen. Men Kawasakiteknikerna nöjde sig inte med att öka effekten och förbättra aerodynamiken. ZX 10 har ett helt nytt "e-box" chassi, byggt i kraftiga aluminiumprofiler. Den är både lättare och starkare än det gamla stålchassit. Det lätta rambygget uppnådde en viktbesparing på 16 kilo jämfört med föregångaren. ZX 10 kostade ny 66.900 kr 1988.

Specifikationer
Motor 997 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, vätskekyld, DOHC, 16 ventiler                    
Max effekt 137 hk vid 10000 varv 
Max vrid 103 Nm vid 9000 varv
Transminssion 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 300mm skivor 
Bakbromsar Enkel 250mm skiva 
Framdäck 120/70-17 
Bakdäck 160/60-18 
Sitthöjd 790 mm
Tankvolym 22 liter 
Torrvikt 222 kg 
Toppfart 268 km/h

Kawasaki ZXR 750 (1989)

kawasakizxr7502.jpg

Kawasaki byggde ZXR 750 med ett enda mål, att vinna Superbike-VM. En tävlingsformel där både motor och chassi måste komma från en serieproducerad motorcykel. Det finns två vägar. Antingen bygga en specialare i en lite begränsad serie, till ett skyhögt pris. Eller bygga en specialare med allt som behövs för uppgiften, men att göra den i så stor serie att priset blir överkomligt. Kawasaki valde det senare. ZXR 750 är redan i standardskick beredd för racing. Motorn är från GPX 750 R med ny topp, lättare ventilarrangemang och kortare, rakare insugskanaler har tillsammans med ett nytt avgassystem adderat mer kraft till motorn. Koppling har en slifunktion som hindrar bakhjulsstuds vid snabb nedväxling. Motorn tar in kall friskluft från kåpan ner genom bensintanken via de berömda dammsugarslangarna.

Specifikationer
Motor 748 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, DOHC, vattenkyld, 16 ventiler                                 
Max effekt 107 hk vid 10500 varv
Max vrid 76 Nm vid 9500 varv
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor 
Bakbromsar Enkel 230 mm skiva
Framdäck 120/70 17 
Bakdäck 170/60 17 
Sitthöjd 770 mm 
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 205 kg 
Toppfart 246 km/h 

Kawasaki ZZ-R 1100 (1990)

image.jpg

ZZR 1100 var världens snabbaste produktionsmaskin 1990 med en hastighet i ostrypt utförande i svindlande 285 km/h. Grunden i ZZR hisnande fartresurser är hämtade ur den välkända vattenkylda radfyran i ZX-10. Den ökade effekten kommer framförallt av två större åtgärder: Ökad borrningoch därmed större slagvolym och bättre andning tack varestörre ventiler, portar och nya stora 40 millimetersförgasare som får luft via intag genom stora airscoops i kåpan. För att åstadkomma rakare och kortare insugskanaler har dessutom cylinderbanken vinklats framåt ett par millimeter extra. För att skapa en kraftig grund för all effekt har vevaxeln gjorts kraftigare, kolvarna lättare och vevstakarna grövre. Dessutom har både koppling och motorns oljeförsörjning förbättras. Alubox-ramen har förstärkts med grövre gods Speciellt vid svingen. Framgaffeln har 43 mm inre ben och justerbar dämpning. Nitrogengasdämparen bak kan justeras både med avseende på dämpning och förspänning. Den mytomspunna Mr. X använde just en ZZR1100 vid ett race mot tåget X2000 mellan Stockholm-Göteborg.

Specifikationer
Motor 1052 kubik, fyrcylindrig, DOHC, vätskekyld, 16 ventiler                                  
Max effekt 147 hk vid 10500 varv
Max vrid 110 Nm vid 8500 varv
Transmission 5 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok 
Bakbromsar Enkel 250 mm skiva med tvåkolvsok 
Framdäck 120/70 VR17 
Bakdäck 170/60 VR17 
Sitthöjd 780 mm 
Tankvolym 21 liter 
Torrvikt 228 kg 
Toppfart 285 km/h 

 

 Kawasaki ZXR 750 R (1991) Limited edition

kawasaki-zxr-750-r.jpg

En racemodell av ZXR byggdes också i begränsad upplaga och kom 1991. Den kallades ZXR750R (eller ZX7R i USA).  Den hade samma ram som standardversionen men hade 39 mm Keihin Flatslide förgasare, full effekt, mer tätstegad växellåda, aluminium tank, fullt justerbar fram och bakfjädring, enkel sits och vägde 5 kg lättare. Liknande racemodeller kom 1992, 1993, 1994 och 1996 med modifikationer på bland annat effekt och fjädring.

Specifikationer
Motor 749 kubik, vätskekyld, DOHC, 16 ventiler                                       
Max effekt 121 hk vid 10500 varv
Max vrid  
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 320 mm skivor med fyrkolvsok (Tokiko)
Bakbromsar Enkel 230 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 ZR17 
Bakdäck 180/55 ZR17 
Sitthöjd 770 mm 
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 190 kg 
Toppfart 255 km/h 

Kawasaki ZX-9R (1994)

image.jpg

Text

Specifikationer
Motor 899 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, vätskekyld, DOHC, 16 ventiler                           
Max effekt 139 hk vid 10500 varv
Max vrid 96 Nm vid 9000 varv
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 210 mm skiva med enkolvsok
Framdäck 120/70 ZR17 
Bakdäck 180/55 ZR17 
Sitthöjd 800 mm 
Tankvolym 20 liter 
Torrvikt 215 kg 
Toppfart 270 km/h 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)