Köpguide

Här sammanställer vi en liten köpguide och vad som är värt att tänka på när du ska köpa en begagnad motorcykel.

honda-rc30ren.jpg 

Det allra bästa är att ringa upp personen och ställa lite inledande frågor om skick, miltal, servicehistorik, mm.

För att undvika att åka på dåliga objekt be ägaren maila bilder tagna från alla håll och på eventuella skador eller defekter om sådana finns. Det är av erfarenhet vilt spridda uppfattningar vad som är ok i slitage på en motorcykel nämligen.

Se till att ta registreringsnummer om nu inte det uppges i annonsen. Då kan du kontrollera på Transportstyrelsens sida om fordonets status, senaste godkända besiktning, miltal, skatt, antal ägare, mm. Om du har tillgång till fax går det att få kompletterande uppgifter gällande de tre senaste ägarna, mm.

När det sedan är dags att titta på motorcykeln ta då med dig någon, gärna någon som är duktig på motorcyklar om du inte är det själv. Det är dubbelt bättre med fyra ögon än två.

Kontrollera det allmänna skicket. Är mycket slitet? Är den rentvättad? Är kedjan smord? Verkar den vara väl omhändertagen?

Ställ frågor till säljaren. Har denne koll på vad som gjorts? Kan personen uppvisa servicebok, kvitton, besiktningspapper tillbaka i tiden? Extra uppsättning nycklar? En ägare som bryr sig om sin motorcykel har ofta stenkoll på dessa saker.

Gå igenom hojen grundligt.

  • Kontrollera däcken. Däck är färskvara, de får inte vara för gamla. Är det gott om mönster kvar?

  • Titta och känn på kedjan. Är kedjespelet korrekt? Är den rostig? När är drivpaketet bytt?

  • Kontrollera bromsarna, titta och känn på skivorna, bromsbeläggen och efter eventuella läckage. Kika också på nivån i bromsvätskebehållarna. Inget ska vara skevt, spårigt, sprucket och slangar ska vara fria från sprickor.

  • Titta under motorcykeln, kontrollera om det finns något läckage eller om det finns sprickor eller stora skrapmärken undertill.

  • Kontrollera bak och framfjädring efter läckage, glapp eller kärv.

  • Kontrollera oljenivån i motorn.

  • Ta ordentligt tag om hjulen och rucka de fram och tillbaka och känn efter glapp. Rullar däcken lätt?

  • Kontrollera alla kåpors status efter repor och sprickor. Det är dyrt att fixa kåpor på äldre sporthojar. Men lite märken får man nog räkna med beroende på ålder.

Sätt dig på motorcykeln.

  • Ta ner den från stödet, vrid styret fram och tillbaka. Det ska kännas lätt och inte glappa. Testa fjädringen, det ska inte vara för svampigt och inte för stumt. Prova all elektronik, lyse, blinkers, tuta, kontrollampor.

  • Starta den. Är den lättstartad? Låter det bra? Inget skrammel eller missljud. Ryker det? Luktar det skumt?

  • Ta en ordentlig tur. Prova bromsarna omgående, inga vibrationer? Växlar den mjukt och lätt? Accelerera och belasta växlarna, ingen hoppar ur? Går den jämt? Skramlar eller vibrerar den mycket?

  • Efter turen kontrollera återigen under och på hojen efter läckage och känn på de inre gaffelbenen efter läckage. Känn försiktigt på bromsskivorna om de är för varma, kanske ligger bromsarna på?

Glöm inte att upprätta ett köpekontrakt. Se till att ägarbytet undertecknas av er båda och postas. Se till att få med alla papper, nycklar, böcker, kvitton och tillbehör.

Glöm heller inte att försäkra motorcykeln, från dagen då du kör hem den. Fram tills ägarbytet registreras är det den tidigare ägaren som är ansvarig för fordonet.

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)