Mikael Risberg

exup.jpg 

Fakta
Motorcykel Yamaha FZR1000 
Årsmodell 1989
Inköpsår 2009
Inköpspris 21500 kr
Miltal vid inköp 3138 mil
Motor Rak 4
Effekt 145 hk vid 10000 varv
Vrid 107 Nm vid 8500 varv
Transmission 5 växlad, kedja
Frambroms Dubbla 320 mm skivor
Bakbroms Enkel 267 mm
Framdäck Michelin Pilot Power 2ct 120/70-17
Bakdäck Michelin Pilot Road 2ct 170/60-17
Sitthöjd 775mm
Tank 19 liter
Torrvikt 214 kg
Toppfart 273 km/h
   
   
   

Så blev jag RetroRacer.
Hur gick det här till då?
Jo , man blir uppringd av Micke i slutet av maj 2009. Vi har inte hört av varandra på ett tag, men han berättar att han köpt, hoj, igen.
(Lite förkortad version av samtalet)
-Din galning, 40-års-kris eller? -Tycker det verkar otäckt i trafiken säger jag.
-Jo, men man får vara försiktig...och köra åt andra också. (blir svaret ungefär).
Sen slänger han in:
-Sen är försäkringen så billig också, bara 1600/år.
-Va f-n säger du, hur kan det vara så billigt.
-Veteranförsäkring bla bla bla
-Jaha du.
Han påbörjar nu en kampanj att få in mig på gamla två-hjulsvanor igen, har ju kört moppe/lätt och tung MC tillsammans.
Jag skulle försöka laseroperera ögonen i sommar så jag sa att det blir första prio på det.
Säger att jag ska kolla detta i veckan och får väl tröstköpa en hoj om det inte blir någon operation.
Det går väl nån dag så börjar tips från Micke ramla in på olika VFR750s, hade ju en sån förr. Så lite sugen var man ju.
En dag ramlar det in ett tips på en FZR1000 röd/vit/blå i mkt fint skick från Micke, Jocke var lite sugen på den, men när Micke sen ringde på den var den redan såld.
Jaha, FZR1000, den gamla supersporthojen, hmm, den och GSX1100R var ju lite extra på den tiden.
Börjar då med lite informationsinsamling från nätet om de flesta "R-hojar", måste ju sondera terrängen lite.
Ögonen ja, fokus på ögonen nu Micke......En sak i taget....
Efter besöket på Globen ringer jag till Micke.
Berättar att jag varit på ögonkontroll och att jag ska titta på hoj nu.
-Jaha, gick det inte att operera då, frågar Micke.
Jo men jag kan väl köpa hoj oxå........
Nu ska här surfas. 
Den 8/6 ringer Micke och berättar om en FZR1000 som Jocke återigen var sugen på , men hoppade av.
Den 12/6 klockan 05.00 sitter man i bilen för att hämta upp farsan i Enköping, sedan raka spåret ner till VARBERG, helt galet, jo tack, jag vet. Efter 60 mil i tokregn ( första regnet på flera veckor tror jag) sitter man då på en Liters-hoj med dåliga däck och ringrostig som få, och ska provköra.
Hur nice var det inte att vara där igen i sadeln, även fast det spöregnade.
En stund senare är papprena påskrivna. Jag vet inte, jag kanske hade köpt vilken hoj som helst, när man väl fick den där känslan igen.....

ÅRETS IMPULSKÖP, eller?

 

 

Nedan visas bla två av de enheter som utgör EXUP. Det är ett spjäll i avgasröret som ändras vid vissa varvtal för att optimera effekten genom hela registret. Spjället styrs av vajrar via en motor som sitter monterad under sadeln.Om detta spjäll kärvar eller att vajrarna är dåligt inställda kan det leda till mycket konstiga motorproblem.Jag skulle titta över mitt spjäll men tyvärr har skruvarna rostat fast och en är avdragen,när detta fixas kommer spjället smörjas med kopparpasta och årligen kontrolleras.

 Självklart måste man ju byta till stålomspunna slangar till broms och koppling. Luftningen efteråt var väl det enda som var jobbigt. Tog tid att få bort all luft.

 

När man ändå höll på så monterades slangar permanent på förgasarna för att enklare kunna göra förgasarjustering.

När Bettan blev varm hade hon en väldigt hög tomgång som hängde kvar upp till 30 sekunder efter att man släppt gasen. Detta hände bla när man stannade vid rödljus och liknande. Sökte på nätet och fick rekommendationen att byte av insugsgummin borde göras då dessa ledde till tjyvluft eftersom de var spruckna. Efter att dessa byttes fanns inte problemet kvar. Om det enbart var detta eller om förgasarjustering samt byten av munstycken hade något att göra med tomgången vet jag inte.

 Nya packningar samt munstycken enligt orginalbestyckning. Det var ju rätt igensatt kan tilläggas.

 

Äggkartonger kan användas i brist på andra förvaringsfack, en kartong för varje förgasare. Att köksbordet används som mekarbord kanske inte är så populärt hos alla.

Efter att ha bytt alla brickor som behövdes var det bara att dra ihop allt enligt anvisningarna i Haynes-boken. Återigen, en billig investering om man inte är hundra på vad man gör. Läs igenom momenten ni ska göra innan ni börjar med arbetet.

Då ventilspelet på dessa motorer brukar slitas var man ju tvungen att kolla upp hur det var med detta. Efter att ha mätt spelet med bladmått införskaffades ett antal ventilbrickor och så sattes arbetet igång. Var sak har sin plats, blanda inte ihop överfall med varandra om det är möjligt då de är inslitna efter varandra. Täpp igen alla hål med rena trasor så slipper man tappa ner skruvar mm. Viktigt är också att ha koll på hur kamaxeln står, man behöver inte ta bort kedjan, bara lyfta lite.

2009-07-15 var kåpan lagad igen. ABS-plast, värme, fil, slippapper och lite lack var allt som behövdes. Nypris på toppkåpa 13-14000 eller självrisk på 3000, nu blev det några hundra + arbete.

2009-07-01 togs då första turen med Bettan, som var igenomgången och servad. Men vad upptäckte jag när jag kommit hem, jo att något hade tagit en tugga av kåpan.

Trassligt

_________________________________________________________________________

2009-06-15 Tändstiftsbyte på Bettan, de så inte så roliga ut, men inget verkar vara skadat. Troligtvis var de två tändstiften tillvänster rostiga pga att man haft motorcykeln stående på sidostödet. Detta verkar leda till att kondensvatten eller att regnvatten ställer sig på dessa låga punkter.

15-junistrippadfzr.jpg

 

tandstift.jpg

_______________________________________________________________________

2009-06-13 Det genetiska arvet och miljöpåverkan har ju  tydligen lett till att även jag gärna plockar isär saker för att  kontrollera och bygga ihop igen. Alltid lär man sig något. Kom ner till  förgasarna redan dagen efter.  

13-junistrippadfzr.jpg

forgasare.jpg

_______________________________________________________________________

2009-06-12 Vid cirka 15 var Bettan lastad utanför  deras coola bostad strax utanför Varberg. De bodde i en ombyggd/tillbyggd  väderkvarn. Provkörde i ösregn, började med totalt lufttomma  däck, kom bara ett par hundra meter innan jag åkte tillbaka för att  fylla. Pået igen bara, körde en liten lokal slinga och  vågade väl inte upp i mer än 80-100 då däcken var fruktansvärt  dåliga. Hursom, bestämde mig ju direkt att hon ska hem till  en ny förare : ). Envägstrailer hämtades på Statoil sen upp till  Enköping igen för att lämna av farsan. Kom fram vid midnatt ungefär. 120 mil på  19 timmar. Det kändes inte så farligt ändå. Sov några timmar, åkte hem för att lasta av  hojen och sen lämna släpet.

vaderkvarn.jpg

varbergfzr.jpg

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)