Suzuki

Suzuki GSX 1100 S Katana (1982)

1981-gsx1100s-katana-520.jpg

1982 släppte Suzuki en djärv, elegant och fantasifull motorcykel döpt efter samurajkrigarens beryktade vassa klinga. Trots japanska rötter har Katanan formgivits av den tyska gruppen Target Design som låg bakom BMW R90S ett årtionde tidigare. För att vara stor och tung så anses Katanan vara lätthanterlig i höga farter. Kåpan och vindrutan är stadigt monterade och bidrar till dess imponerade stabilitet i hög fart. På minussidan hamnade dock den hårda och obekväma fjädringen vid stadskörning samt den hårda sadeln och den tunga styrningen i låg fart. Den har också en rad finesser. Översta kolvringen är av syrafast stål för högre hållfasthet. Vevstakarna är nållagrade i vevstakslagren. Specialbehandlade ramlager. Silverpläterade rullhållare. Generatorrotorn har gjorts kompakt för att öka motorns accelerationsförmåga, medan vevaxeln blivit kraftigare för att klara större påfrestningar. Katanan kostade 42.995kr som ny 1982.

Specifikationer
Motor 1075 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, DOHC, luftkyld, 16 ventiler                                     
Max effekt 111 hk vid 8500 varv 
Max vrid  
Transmission 5 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 275 mm skivor med tvåkolvsok 
Bakbromsar Enkel 275 mm skiva med enkolvsok 
Framdäck  
Bakdäck  
Sitthöjd 775 mm 
Tankvolym 21 liter 
Torrvikt 232 kg 
Toppfart 225 km/h 

Suzuki RG 500 Gamma (1985)

1985-rg500-450.jpg

Suzuki hade länge sneglat på tävlingsmaskinen RG500 med tanken att kunna sälja den till konsument. Ledningen, som till en början var rädd för att lansera en så avancerad tvåtaktare, tände så småningom på idén. RG500 väger 152 kg. Hela motorcykeln är beräknad med hjälp av datorer för att minimera vikt och material. Ramen är gjord av flerribbad aluminiumfyrkantsprofil. Aluminium används vidare till fälgar, styre, fjädringskomponenter, svingarm, fotpinnar, radiator, avgassystem, etc. RG500´s hjärta är en vätskekyld fyrcylindrig tvåtaktare men kvadratplacerade cylindrar och dubbla vevaxlar som matas med roterande slidar från fyra Flat Side-förgasare. På varje avgasutsläpp sitter en extra avgaskammare styrd av AEC-systemet (Automatic Exhaust Control). Effekten är hela 95hk vid 9000 varv. Framgaffel av Posi Damp-typ med justermöjlighet i fyra lägen. Dessutom är gaffelfjädrarna justerbara med en nyckel för olika kroppsvikt och körstil.

Specifikationer
Motor 499 kubik, fyrcylindrig, tvåtakts, vätskekyld                                                              
Max effekt 95hk vid 9000 varv 
Max vrid 72 Nm vid 9000 varv 
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 260 mm skivor med fyrkolsok 
Bakbromsar Enkel 210 mm skiva med tvåkolvsok 
Framdäck 110/90 V16 
Bakdäck 120/90 V17 
Sitthöjd 770 mm 
Tankvolym 17 liter 
Torrvikt 152 kg 
Toppfart 236 km/h 

Suzuki GSX-R 750 (1985)

1986-gsx-r750-132.jpg

Så här står det i Suzukibroschyren från 1985 gällande den då nya GSX-R750: "GSX-R är inte svårkörd men lämpar sig pga dess prestanda inte för nybörjare. Den vänder sig uteslutande till den erfarna och skickliga mc-entusiasten, som har omdöme och vet sin och omgivningens begränsning. GSX-R är därför som god konst - kan beundras av många, men ägas av få". Detta var och är en enduranceracer för landsvägsbruk som på några timmar kunde vara redo för tävlingsbanan. SACS oljekylningssystem, flatslideförgasare, åtta liters avstämd luftrenare, valda motordelar i magnesium och speciallegeringar. Lägg därtill ett Thermetel behandlat fyra-till-ett system och sexväxlad låda primärdriven med rakskurna drev. Ramen väger endast 8,1 kg. GSX-R750 kostade 48.995kr som ny 1985.

Specifikationer
Motor 748 kubik, SACS, oljekyld, fyrcylindrig, 4 takt, TSCC, DOHC                        
Max effekt 100 hk vid 11000 varv 
Max vrid 66,5 Nm vid 10000 varv 
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 300mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 280mm skiva 
Framdäck 110/80 V18 
Bakdäck 140/70 V18 
Sitthöjd 754 mm 
Tankvolym 18,5 liter 
Torrvikt 176 kg 
Toppfart 234,7 km/h 

Suzuki GSX-R 1100 (1986)

suzukigsxr1100.jpg

Året efter då lillebror GSX-R 750 föddes gjorde GSX-R 1100 debut i motorcykelvärlden. Resultatet blev en oslagbar superhoj. Den skiljde sig inte anmärkningsvärt till det yttre från sin lillebror. Båda har dubbla runda strålkastare i en hög helkåpa och fyra till ett system. Men den större motorn imponerade med sitt breda register. Varvräknaren noterar lite kaxigt inga varvtal under 3000 varv. Trots 20 kg tyngre än 750:an så var den absolut lättaste av alla hojar. En aggressiv hoj med utsträckt körställning och höga fotpinnar för obekväm färd i stadskörning. En flexibel roadster som var både lättkörd och snabb. 

Specifikationer
Motor 1052 kubik, fyrcylindrig, DOHC, oljekyld, 16 ventiler                                                     
Max effekt 125 hk vid 8500 varv
Max vrid 103 Nm vid 8500 varv
Transmission  5 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor
Bakbromsar Enkel 230 mm skiva
Framdäck 110/80 18
Bakdäck 150/70 18
Sitthöjd 795 mm
Tankvolym 19 liter
Torrvikt 197 kg 
Toppfart 256,6 km/h

Suzuki GSX-R750 Limited Edition (1986)

suzukigsxr7501986limitededition.jpg

Suzuki höjde ribban 1986 med GSX-R750 Limited Edition. I dollar räknat så kostade den då $2000 mer än en standard GSX-R750 och var den dyraste japanska sporthoj på sin tid. Den var utrustad med en guldpläterad kedja, högprestanda radialdäck, en modifierad bakdel med enkelsits i glasfiber, torrkoppling, 41mm "Neas" framgaffel (med en elektronisk aktiverad anti-dive mekanism), annorlunda styrdämpare och dubbla 310 mm bromsskivor. Limited Edition versionen vägde 176 kg torr och var alltså 3 kg lättare än standardmodellen. Idag är fotografier av 1986 års Suzuki GSX-R750 Limited Edition nästan allt som finns kvar. Det exakta antalet av dessa motorcyklar som Suzuki producerade är okänt, men enligt de flesta källor så var det endast 300 enheter som kom ut på marknaden och fina exemplar är nu nästan omöjligt att hitta.

 

Specifikationer
Motor                                                                                                        
Max effekt 100 hk vid 10500 varv
Max vrid 73 Nm vid 10000 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok 
Bakbromsar  
Framdäck 110/80 VR18
Bakdäck 140/70 VR18
Sitthöjd 795 mm
Tankvolym 18,5 liter
Torrvikt 176 kg
Toppfart 234,7 km/h

Suzuki GSX-R400 (1987)

suzuki20gsxr40020862020.jpg

Sverige var ett av få länder som var först att lansera GSX-R400 i Europa. GSX-R400 har Suzukis avancerade kylsystem SATCS. Det är ett trevägs kylsystem. Vattenkylningen ser till att motorns varmaste del, toppen, alltid har rätt arbetstemperatur. Oljekylningen ser till att smörjsystemet blir så effektivt som möjligt genom att hålla ner oljetemperaturen. Kolvarna kyls genom "high speed" oljespray. Luftkylningen kyler på konventionellt sätt "cylinderblocket". Fyra ventiler per cylinder i två halvsfäriska förbränningsrum medför en dubbelvirveleffekt i cylindern. Det ger en mer homogen och komprimerad bränsle/luftblandning, vilket i sin tur ger bättre fyllnadsgrad. Topplockets bas är helt rund för att minimera effektförluster på grund av oregelbundna kanter. GSX-R400 har en stark lättviktsram och tack vare dess konstruktion är sitthöjden så låg som 755 mm. På bakhjulet är bromsstaget monterat parallellt och "flytande" under svingarmen. Med detta tävlingsutprovade arrangemang ökar stabiliteten under kraftig inbromsning.

Specifikationer
Motor 398 kubik,                                                                                                        
Max effekt 59 hk vid 12000 varv
Max vrid 37.7 Nm vid 10500 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla skivor med fyrkolsok
Bakbromsar Enkel skiva med tvåkolvsok
Framdäck 110/80 H17
Bakdäck 140/80 H17
Sitthöjd 755 mm
Tankvolym 18 liter
Torrvikt 151 kg
Toppfart  

 

Suzuki GSX-R 750RR Limited Edition (1989)

suzukigsxr750rr1989le.jpg

Den luxuösa och dyra dubbel R:en (RR som betyder Race Replica) kom i en mycket begränsad upplaga av 500 exemplar. 200 exemplar exporterades till Europa och ingen officiellt till USA. Takahiko Kawaguchi låg bakom designen och den var framtagen för banan, ej menad för trafik. De flesta hamnade hos raceteams som kastade sig över skapelsen och modifierade de efter eget tycke. 1989 kostade den hutlösa 92.000kr, drygt.

Specifikationer
Motor                                                                                                        
Max effekt 120 hk vid 11000 varv
Max vrid 81,5 Nm vid 8500 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar

Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok 

Bakbromsar Enkel 280 mm skiva 
Framdäck 130/60 ZR17
Bakdäck 170/60 ZR17
Sitthöjd 785 mm
Tankvolym 19 liter
Torrvikt 187 kg
Toppfart 248,3 km/h

Suzuki RGV 250 (1989)

suzuki20rgv2502088.jpg

En ren roadracingmaskin, ett specialbyggt kraftpaket inriktat på segrar främst i tävlingsklassen Superstreet. Då en av Japans mest sålda modeller. En kopia av Kevin Schwantz Pepsi Suzuki. Levererades icke typbesiktad och anpassades efter individuell montering. Kostade ny 1989 39.900kr.

Specifikationer
Motor 90 graders V-twin, 2-takt, vätskekyld                         
Max effekt 62 hk vid 11000 varv
Max vrid 39 Nm vid 11000 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 300 mm skivor med fyrkolvsok 
Bakbromsar Enkel 210 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 110/70 R17
Bakdäck 150/60 R17
Sitthöjd 755 mm
Tankvolym 16 liter
Torrvikt 128 kg
Toppfart  

 Suzuki RF 900 R (1994)

1994-rf900r-500.jpg

Suzukis egen Testarossa på två hjul och med 900 kubik under "huven". Många hyllade RF900R som marknadens bästa sporttourer.

Specifikationer
Motor 4-cyl, 4-takt, vattenkyld, 16 ventiler, DOHC, TSCC,                                                                                                        
Max effekt 135 hk vid 10000 varv
Max vrid 100,2Nm vid 9000 varv
Transmission 5 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok 
Bakbromsar Enkel 245 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 17
Bakdäck 170/60 17
Sitthöjd 815 mm 
Tankvolym 20 liter 
Torrvikt 203 kg 
Toppfart 256,3 km/h

 Suzuki GSX-R 600 (1997)

1997-gsx-r600-slvbkred-450.jpg

Text...

Specifikationer
Motor                                                                                                        
Max effekt 109,7 hk vid 11800 varv
Max vrid 67,6 Nm vid 10000 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 320 mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 220 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 ZR17
Bakdäck 180/55 ZR17
Sitthöjd 830 mm
Tankvolym 18 liter
Torrvikt 174 kg
Toppfart 245,9 km/h
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)