Yamaha

Yamaha RD 500 LC (1984)

yamahard500.jpg

Inför 1984 års säsong spelade Yamaha ut hela registret på sina strängar och spände bågen fullt ut när de presenterade sin fullblodsracer, RD 500 LC. Ända sedan den trefaldige världsmästaren Kenny Roberts kopplade grepp om 500 kubiks klassen i slutet av 70 och i början av 80-talet, fanns viljan att skapa något unikt. Det handlade inte om en racermotor som anpassades till landsvägsförhållanden utan snarare om en replika av V4 motorn som just Kenny Roberts vann så många Grand Prix lopp med. Motorn utgörs av en 50-graders vätskekyld V4:a med friktionsbehandlade cylinderväggar och variabel avgasport (YPVS). En uppdaterad version av Yamahas Autolube smörjsystem inkluderar oljematning under tryck till den sexväxlade lådan. Balansaxel på motorns vevaxel ger mjuk gång på höga varvtal och förhindrar onödiga vibrationer. Motorn omsluts av fyrkantsprofilsramen för bra viktfördelning och vägegenskaper. Monocrossdämpningen med progressiv fjädring ligger horisontellt under motorn och framgaffeln med 36 mm gaffelben styvas upp av en extra gaffelkrona. Vidare har den 16-tums framhjul och kåpan monterad direkt på ramen och hyser instrumenthuset som därmed inte sitter på gaffeln och påverkar styrning eller fjädring.

Specifikationer
Motor 493 kubik, V4, YPVS, tvåtakt, vätskekyld                                                          
Max effekt 88 hk vid 9500 varv
Max vrid 67 Nm vid 8500 varv
Transmission 6 växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 267 mm skivor med tvåkolvsok
Bakbromsar Enkel 245 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/80 V16
Bakdäck 130/80 V18
Sitthöjd  
Tankvolym 23 liter
Torrvikt 173 kg
Toppfart 238 km/h

Yamaha FZ 750 (1985)

yamaha-fz750-474x332.jpg

 

Yamahas moderna generation superhojar inleddes 1985 med FZ 750. FZ lanserade den motorlayout beståendes av fyra framåtvinklade vätskekylda cylindrar som Yamaha skulle ha i sina motorcyklar många år framöver. Genom denna konstruktion försköts tyngdpunkten framåt och nedåt. Det gav också plats åt stora mängder sval luft som hade fri väg ner till motorn. Den relativt raka körställningen i kombination med bra fjädring gav bekväm långfärdskörning i hög fart. Låg vindruta och kraftlösa bromsar på minussidan. Men med generös räckvidd och driftsäkerhet så levde den upp till en mycket bra motorcykel. Året efter förädlades den med en helkåpa och bättre bromsar.

 

Specifikationer
Motor 749 kubik, fyrcylindrig, fyrtakt, DOHC, vätskekyld, 20 ventiler                         
Max effekt 105 hk vid 10500 varv 
Max vrid 81,4 Nm vid 8000 varv 
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 270 mm skivor med tvåkolvsok 
Bakbromsar Enkel 270 mm skiva med enkolvsok 
Framdäck 120/80 V16 
Bakdäck 130/80 V18 
Sitthöjd  
Tankvolym 22 liter 
Torrvikt 209 kg 
Toppfart 233 km/h 

 

Yamaha FZR 1000 (1987)

yamahafzr10002.jpg

Den första FZR:en utvecklades ur FZ 750 ovan. Denna ursprungliga FZR1000 hade en motor på 989 kubik med en effekt på 135 hk och en styv "Deltabox" ram av dubbla aluminiumbalkar som var baserad på Yamahas fabriksracer Genesis. Sveriges mest sålda motorcykel 1987 och vald till årets hoj samt årets Superbike av svensk motorpress.

Specifikationer
Motor Rak 4, 989 kubik, 4-takt, DOHC, 5 vent/cyl, vattenkyld   
Max effekt 135 hk vid 9500 varv
Max vrid  106 Nm vid 8000 varv
Transminssion 5-växlad, kedja
Frambromsar Dubbla 317 mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 264 mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 VR17
Bakdäck 160/60 VR18
Sitthöjd 780 mm
Tankvolym 20 liter
Torrvikt 214 kg
Toppfart 256,6 km/h 0-402 meter 10.8 sek

Yamaha FZR 600 (1989)

yamaha-fzr-600.jpg

Många ville se en FZR i mindre kostym i Deltaboxramen. Detta blev verklighet till säsongen 1989. FZR 600 blev idealiskt för den som ville ha en snabb maskin med förmånlig försäkringspremie. Den har de flesta tekniska finesser gemensamt med storebror FZR 1000. Ny 4-cylindrig motor med extra korta kolvar och extra tunna ringar. Hårdkromade stålvevstakar. Transistortändning med digital förtändning. Allt för att ge både driftsäkerhet och högvarvsprestanda. Fint stegad 6-växlad låda. Deltaboxramen är databeräknad för att ge vridstyvhet och bästa tänkbara egenskaper med lägsta vikt. Yamahas nya gjutna lättmetallfälgar. Högfartskåpa med FAI (Fresh Air Intake) som effektivt slussar in friskluften till förgasarna.

Specifikationer
Motor 599 kubik, 4-cylindrig, 4-takt, DOHC, 4 ventiler, vätskekyld                                 
Max effekt 91 hk vid 10500 varv 
Max vrid 65,6 Nm vid 8500 varv 
Transmission 6 växlar, kedja 
Frambromsar Dubbla 298 mm skivor med tvåkolvsok
Bakbromsar Enkel 214 mm skiva med enkolvsok
Framdäck 110/70 V 17 V240 
Bakdäck 130/70 V 18 V240
Sitthöjd 785 mm 
Tankvolym 18 liter 
Torrvikt 179 kg
Toppfart 234,4 km/h 

Yamaha FZR 750R OW01 (1989)

yamaha20fzr750r20owo1208920204.jpg

Denna superbike var Yamahas svar på konkurrensen mot Honda RC30 och Bimota YB4 bland annat. Den är bara byggd i tillräckligt antal exemplar för att bli homologiserad, så det gick bra att ställa upp och tävla med den. Samtidigt som den gick att registrera för gatan. Motorvolymen är maximalt utnyttjad upp till 749 kubikcentimeter. Dubbla överliggande kamaxlar med extrema kamtider. 5-ventilade förbränningsrum och det nya supereffektiva EXUP-systemet. Kort slaglängd i förening med mycket lätta kolvar och stora potenta förgasare gör att du kan utnyttja de höga varvtalen elegant och riskfritt. Trots prestandan vann aldrig Yamaha något mästerskap med OW01. Av 98 race som den ställde upp i vann den blott 16 av dessa. Prismässigt var den helt enkelt tokdyr. Om en FZR1000 kostade 61.000kr 1989 så fick man slanta 136.500kr för att bli ägare till en OW01. Som jämförelse såldes det 196 stycken i Storbritanien och 88 av dessa registrerades för gatan. Till OW01 kom också ett racingkit.

Specifikationer
Motor 749 kubik, 4-cylindrig, 4- takt, DOHC, 5 ventiler, vätskekyld              
Max effekt 121 hk vid 12000 varv 
Max vrid  
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 280mm skivor med fyrkolvsok
Bakbromsar Enkel 177mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 ZR 17  
Bakdäck 170/60 ZR 17
Sitthöjd 785 mm 
Tankvolym 20 liter 
Torrvikt 176 kg 
Toppfart 257,8 km/h 

Yamaha FZR 1000 (1989)

yamahafzr10003.jpg

1989 års FZR 1000 förbättrade Yamaha så det helt enkelt inte gick att känna igen den från föregångaren. Motorn utvecklades på flera viktiga punkter. Deltaboxramen i aluminium blev starkare och stadigare. Den blev mer vässad och finslipad samt mer kompakt och lättkörd. Motoreffekten ökades genom högre kompression, effektivare förbränningsrum, större förgasare, ny typ av kolvar och ringar och det avancerade EXUP-systemet som stämmer av avgassystemet till max. Samtidigt blev motorns yttermått kompaktare tack vare kortare kambox. Motorn fick i högre grad en mer bärande funktion i chassit. Biffigare framgaffel, ny monocrossbakfjädring och bredare fälgar var också andra modifieringar som gjordes.

Specifikationer
Motor Rak 4, 1002 ccm, 4-takt DOCH, 5 vent/cyl, vattenkyld
Max effekt  145 hk/10.000rpm
Max vrid  107 Nm/8500rpm
Transminssion  5-växlad
Frambromsar  Dubbla skivbromsar
Bakbromsar  Enkel skiva
Framdäck  120/70-17 (org.dim 130/60-17, tillverkas knappt längre)
Bakdäck  170/60-17
Sitthöjd  770 mm
Tankvolym  19 liter
Torrvikt  214 kg
Toppfart  273 km/h  0-402 meter 10,4 sek

Yamaha YZF 750R (1993)

yamahayzf750r.jpg

Mer än 30 års tävlingsverksamhet gav Yamaha värdefulla erfarenheter när det gällde konstruktion av Supersportmotorcyklar. 1993 presenterade Yamaha två landsvägsanpassade högeffektsmaskiner kallade YZF 750 R och YZF 750 SP. Oavsett vilken du väljer får du Deltaboxram, monocrossfjädring, USD-gaffel och femventilstopp med fallförgasare. SP modellen har dessutom flatslideförgasare, annat luftfilter, en tätare stegad växellåda och fler inställningsmöjligheter än R-modellen. SP har också ensitsdyna.

Specifikationer
Motor 749 kubik,  4-cylindrig, 4 takt, DOHC, 5 ventiler, vätskekyld         
Max effekt 125 hk vid 12000 varv 
Max vrid 69,6 Nm vid 9000 varv 
Transmission 6 växlad, kedja 
Frambromsar Dubbla 320mm skivor med sexkolvsok
Bakbromsar Enkel 245mm skiva med tvåkolvsok
Framdäck 120/70 17 
Bakdäck 180/55 17 
Sitthöjd 785mm 
Tankvolym 19 liter 
Torrvikt 195 kg (SP 192 kg) 
Toppfart 260,6 km/h 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)